Get to know Indonesia - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Tessa - WaarBenJij.nu Get to know Indonesia - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Tessa - WaarBenJij.nu

Get to know Indonesia

Door: Tessa Fintelman

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 Mei 2016 | Indonesië, Balikpapan

Hi allemaal!

Het heeft een paar dagen geduurd maar hier is toch echt mijn eerste reisverslag. In Nederland heb ik afgesproken dat ik een blog zou maken. Ik, als net afgestudeerde, communicatiedeskundige heb toch wel een kleine verplichting om te gaan bloggen dus hier gaan we dan! Veel leesplezier!

Eerst wil ik kort jullie bedanken voor alle interesse en ik vond het super dat een aantal mensen me kwamen uitzwaaien! Echt geweldig!

Blijkbaar is de tweede helft van mijn reisverslag niet online gekomen. Een goede les voor de volgende keer: sla alles twee keer op!

Vrijdagavond ben ik in Bali geland en zijn we opgehaald door medewerkers van het Slukat learning centre. Dit is de school waar ik drie weken Engels les ga geven. Eenmaal buiten merkte we de eerste cultuurshock: het ontzettend warme klimaat. Dit is niets te vergelijken met de hitte die we in Nederland hebben. Het is zo warm en vochtig dat het leek alsof we in een tropisch regenwoud waren beland! Met de auto werden we gebracht naar een tijdelijke locatie waar we het weekend verbleven. Naast de warmte is het verkeer ook totaal anders dan we in Nederland gewend zijn. Links rijden, overal scooters en nauwelijks verkeersregels!
Dus dat was al wennen en toen kwam de jetlag..
De tweede dag heb ik alleen de muren van de kamer gezien. De geuren en misselijkheid zorgde er voor dat ik binnen bleef.
Dit betekende wel weer dat ik de dag erna energie voor twee had. Een goede dag dus om erop uit te gaan en het strand op te zoeken! Na een korte rit met de scooter hadden we een rustig strand gevonden in Sanur. Hier hebben we geluncht en een heerlijke watermeloen juice gehad voor maar liefst 37 cent! Wat een uitvinding is dit. Daarna terug naar het dorpje gereden en bij een super leuk resort wat gegeten. Hier zaten wat meer toeristen maar ook professionele surfers die de golven trotseerde. Dit was echt geweldig om te zien! Gave stunts op de hoge golven en een heerlijke westerse zak friet: de perfecte combinatie.

Na het rustige weekend zijn we begonnen aan onze eerste lesdagen. De Balinese kinderen zijn ontzettend gemotiveerd en heel braaf. Ze luisteren goed en herhalen elk woord, de leraren worden aangesproken met 'miss' en je zit met blote voeten in het lokaal op een white bord te schrijven. Een enorm verschil met Nederland dus. Mijn eerste klasje kan redelijk goed Engels en zit ongeveer in de tweede klas van de middelbare school (12 jaar ong) Deze klas kun je dan ook echt wat bijleren. Na de les vroegen de kinderen of ze mij mochten toevoegen op Instagram en Facebook. Heel grappig maar niet handig. Westerse gewoonte zijn heel anders dan Aziatische en daarom is het beter om ze niet op social media toe te voegen. Mijn andere klasje is ook leuk! Veel giechelen maar toch luisteren. Deze kinderen praten basic Engels en zijn rond 10 jaar. Een uitdaging dus!

Vanmiddag heb ik de kinderen van de tweede klas les gegeven. Een korte introductie over het onderwerp wereld en daarna werden er zoveel vragen gesteld door de leerlingen dat ik maar gestopt ben met het lesgeven en gewoon met ze ben gaan praten. Ze waren heel geïnteresseerd en stelde vragen waarom je zou vrijwilligen.

Mijn eerste blog moet ik nu toch echt afronden anders wordt mijn watermeloen warm!

Even wat praktische info. Links in het scherm kun je je aanmelden voor een mailinglist, elke keer als er een blog online komt dan krijg je hiervoor een mail.

Als jullie een reactie willen plaatsen zou ik dat heel leuk vinden!

Veel liefs xxx

  • 11 Mei 2016 - 11:11

    Ursula :

    Zeker heb je die verplichting na zo'n opleiding afgerond te hebben!!!!
    Hoi Tess!
    Leuk en fijn om mee te mogen genieten van jouw fantastische reis!
    Ik ga je volgen en stuur maar veel foto's.
    Geniet vooral volop!
    Liefs van ons!
    Ps als peettante druk ik je nog even op het hart dat je goed uit moet kijken hè? !!!
    Dikke knuffel

  • 11 Mei 2016 - 12:29

    Lammy:

    Kom maar op !!Wij lezen graag!Xxx


  • 11 Mei 2016 - 14:15

    Miriam:

    Hé topper

    Geniet van alles en ja zo genieten wij gezellig met je mee

  • 11 Mei 2016 - 15:41

    Manon:

    Hi Tes,

    Wat leuk om te lezen.
    De kinderen boffen maar met zo'n leuke juf.
    Ik verwacht natuurlijk ook héel veel jaloers makende foto's ;)

    Geniet!

    Liefs xx

  • 11 Mei 2016 - 18:59

    Roos:

    Super leuk om te lezen tes! Ga je zeker volgen :) Geniet ervan!! X

  • 11 Mei 2016 - 22:09

    Jolanda :

    Lieve Tess
    Jippie! je reisverslag

  • 12 Mei 2016 - 13:02

    Lammy:

    Leuk om te lezen en vlot geschreven en ja ik heb me aangemeld voor automatisch berichten als je er iets op schrijft! Handig!Xx

  • 15 Mei 2016 - 11:30

    Ruud:

    Hi Tes Je moest de groeten hebben van je collega's bij Rijk van Nijmegen
    Helaas kon ikgeen foto's vinden van je snorkel avontuur

    Gr Ruud




  • 16 Mei 2016 - 22:39

    Marloes (nichtje):

    Heee tess !!!!

    Wat super om dit allemaal te lezen!!
    Wel vervelend van de jetlag, maar gelukkig weer de dag d'r na energie voor 2!
    Je hebt deze blog leuk geschreven, ik vindt het knap dat je het allemaal zo aan durft!
    Straks mooie ervaringen rijker die niemand je af pakt, echt super!

    Trost op je nichie wichie !

    Die voorzichtig en vooral veel plezier en succes met lesgeven!!

    Dikke knuffels xxxxxxxxxxxxxxxx
    Denk aan jee!

  • 17 Mei 2016 - 07:20

    Tessa :

    Bedankt voor de leuke reacties! Er komt snel weer een nieuwe blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Balikpapan

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juni 2016

Best of Bali

21 Mei 2016

Nusa and teaching

11 Mei 2016

Get to know Indonesia
Tessa

Actief sinds 11 Mei 2016
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 2446

Voorgaande reizen:

11 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: